welcome to my blogger perjalanan hidup iman , hope enjoy reading my story about : ) thank you for your visited : )

Tuesday, 1 November 2011

ERTI CINTA

-Kisah Nobita dan Shizuka- Insaf selepas baca

Di suatu malam depan panggung wayang…

Sizuka : Best tengok wayang dgn awk td..kelakar je cerita tu..xbosan kan?
Nobita : A’ ah xbosan. Best!
Sizuka : Kalau best, knp awk letakkan kepala awk kat bahu sy & beritahu sy y awk mengantuk?
Nobita : Errr~ hehe..


Sizuka : Nasib baik kita pakai sweater kn awk? Kalau x, mesti sejuk dalam tu td.Nobita : A’ah..btul3! Xdela sejuk sgt td bila dah pakai sweater ni.
Sizuka : Klu xsejuk, kenapa awk pegang tangan sy & beritahu y awk sejuk?
Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun menuju ke i-City..

Sizuka : Awk, sy cantik x?
Nobita : Awk kn syg sy..mestilah cantik..
Sizuka : Kalau sy ni betul cantik bagi awk, kenapa bila sy pakai baju-baju tertentu baru awak akan puji sy cantik. Kalau sy pakai baju longgar, awk diam je..kadang-kadang awk akan tanya saya kenapa pakai baju besar..kalau sy pakai baju ketat, baru awk puji sy cantik..knp ye?
Nobita : Errr~ hehe..
Mereka pun tiba di i-City..

Sizuka : Jom snap pic wak..sy nak tangkap gambar awk bawah lampu tu.
Nobita : Kita tangkap gambar berdua la syg. Meh sini, duduk sebelah sy. Rapat sikit, nanti xmasuk plak gambar awk.
Sizuka : Boleh ke rapat-rapat ni?huu
Nobita : Takpe de..awk kn awek sy..
Sizuka : Awek je..bukan isteri yg sah..
Nobita : Errr~ huhu..
Sizuka : Nanti sy simpan gambar kita ni dalam laptop sy ye wak.
Nobita : Alaa..upload la terus dalam fb.
Sizuka : Eh..boleh ke..xelok la wak..gambar tu dah la awk & sy je..yang ke-3 syaitan..pastu nak pergi heboh 1 dunia tentang dosa y kita buat..xmalu ke?huu
Nobita : Errr~ huhu..

Mereka pun pulang..

Sizuka : “Awk, awk syg sy x?
Nobita : Mestilah syg..syg sangat2 tau..haa
Sizuka : Buktinya??
Nobita : Eh..mcm ajak bergurau je..nak sy kiss pipi awk tu ke syg?hehe
Sizuka : Ish..apa ni? Teruknya pemikiran awk..huu
Nobita : Eh..errr~ huhuSizuka : Mak sy kata, kalau kita syg sesuatu tu, kita akan jaga sebaik mungkin.
Nobita : Eh..mestila! hehe
Sizuka : Tapi awk tipu sy!huu~
Nobita : Eh..kenapa plak sy tipu awk??
Sizuka : Kalau awk syg sy, mestilah awk jaga sy sebaik mungkin tp awk xjaga sy dgn baik pun..awk sentuh-sentuh sy, pegang tangan sy, cuba nk kiss sy,ajar sy buat benda bukan-bukan yg sy xpernah buat sebelum ni, selalu ajak sy keluar malam-malam.

Nobita : Owh..sekarang awk nak salahkan sy la ajak awk keluar malam?? Mak ayah awk yg bg izin tau!
Sizuka : Memang diorang y bagi izin tapi awk tau x y diorang jugak y akan tanggung dosa sy dgn awk malam-malam macam ni sbb diorang bg izin pada sy ank perempuan diorang utk keluar dgn lelaki bukan mahram tanpa adik atau abang sy sebagai peneman pastu buat benda-benda xsenonoh! Pegang sana pegang sini..awk tau x panggung wayang tu mungkin sejuk bagi awk sampai terpegang tangan sy dgn sengaja, tp neraka tu teramat panas & tangan awk y memegang tangan sy tu akan dibakar dalam api neraka berulang kali..awk sedar x semua tu?? Tangkap gambar nak kepit-kepit, padahal boleh je tangkap gambar sorang-sorang kan..then, nak heboh kat 1 dunia. Pastu nanti org ‘like’ awk pun suka sebab orang tau siapa awek awk & hubungan awk dan sy kononnya bahagia tapi awk sedar x yang malaikat sentiasa mencatat segala apa yg kita buat..awk ada ilmu agama..klu xde ilmu agama pun, awk tau benda tu salah..tp kenapa masih buat? Awk sedar x semua tu??? 

Sizuka : Ingat Allah tak waktu awk buat semua tu?? Awk tu belum tentu jodoh sy, nak sentuh-sentuh sy. Kalau da awk nak sentuh-sentuh sy, apa je y suami sy boleh dapat special dari sy sbg isterinya y sah? Awk nak ke isteri awk dah macam sisa orang? Awk mesti akan cakap awk akan pastikan y awk akan nikah dgn sy sebab tu awk boleh sentuh-sentuh sy..tp awk sedar x y awk tu siapa?? hanya hamba Allah…awk bukan tuhan utk tahu siapa jodoh sy & jodoh awk..awk sedar x semua tu??? Klu betul awk syg sy, awk jaga lah sy baik-baik, beri sokongan sy jd muslimah solehah…dekatkan diri pada Allah, mohon pada Allah supaya izinkan kita dijodohkan bersama kerana sy ni milik Allah..ibu bapa hanya penjaga sy, mereka menjaga sy dgn penuh kasih sayang & didikan y baik sehingga sanggup memberi kepercayaan pada awk utk menjaga sy, tp awk jaga sy x??awk jaga sy x?? x kan..awk bawa sy kea rah keburukan..awk sedar x semua tu??? Banyak lagi y awk buat kat sy, sy pun terlalu kurang pandai ikutkan je kemahuan awk..nanti kat neraka bila Allah soal sy dgn dosa-dosa maksiat y kita buat, bukannya awk dapat backup sy dpn Allah..kn?? Tolonglah tahan diri tu sehingga kita dah sah dinikahkan..huuu~
Suasana bertukar menjadi suram…sehinggalah nobita mula meluah perasaan…

Nobita : Kenapa x dari dulu awk cakap semua benda ni?? Kenapa bila kita dah lalui macam-macam baru awk nak luahkan semua ni???
Sizuka : Sebab sebelum awk nak couple sgn sy, awk janji yang awk akan jaga sy baik-baik. Awk suka dengan saya pun sebab bagi awk sy baik tapi semakin lama awak makin berubah. Perubahan awk turut merubah diri sy. Baru sekarang sy luah semua benda ni sebab selama ni sy sentiasa menanti agar Nobita y dulu kembali. Nobita y menjaga sy dgn baik. Sy tunggu Nobita tu..tunggu & terus menunggu kerana sy sayangkan dia. Tapi semakin lama sy tunggu, semakin menjadi-jadi…awk fikirlah baik-baik apa y sy sampaikan…kalau awk masih xberubah, lepaskan sy kerana Allah..

Nobita : ……[Pesanan : kepada pasangan yg hangat menyulam cinta & kasih sayang, jagalah batas anda! Ingat larangan Allah…cinta itu indah krn Allah yg menciptakannya tapi jangan sampai cinta utk Allah itu dinodai oleh cinta manusia..menjadi kebiasaan, dalam berkasih ada kesalahan y akan dilakukan..seringlah muhasabah diri & beranikan diri untuk mula buat perubahan..beranikan diri menegur pasangan sebelum Allah menegur dengan pembalasan & azab..wallahu’alam~]

Renung2kan




Saturday, 29 October 2011

SALAHKAH BERCINTA

Apabila sebut tentang cinta,terbayang kehebatan cinta ROMEO dan JULIET,UDA dan DARA serta kisah QAISY dan LAILA.Inilah kisah-kisah cinta dan khayalan yang sering dibesar-besarkan sehingga menjadi inspirasi buat remaja mencari cinta sebegitu hebat pengorbanaannya.


NASI LEMAK BUAH BIDARA,
SAYANG SELASIH HAMBA TURUTKAN,
BUANG EMAK BUANG SAUDARA,
KERANA KASIH HAMBA TURUTKAN,



CINTA ADALAH PERASAAN SEMULA JADI DAN NALURI YANG ADA DALAM DIRI SETIAP MANUSIA
SEKIRANYA CINTA ITU SALAH,
MENGAPA TUHAN MEMBERI KITA NALURI CINTA?

TENTU SEKALI BOLEH BERCINTA.

BUKAN SEPERTI ROMEO DAN JULIET,TETAPI SEPERTI PERSIS CINTA NABI ADAM DAN HAWA,NABI YUSUF DAN ZULAIKHA,NABI MUHAMMAD DAN AISYAH HUMAIRA.

NASI LEMAK BUAH BIDARA,
SAYANG SELASIH HAMBA TURUTKAN,
BUANG EMAK BUANG SAUDARA,
KERANA KASIH HAMBA TURUTKAN,
 
 

CINTA ADALAH PERASAAN SEMULA JADI DAN NALURI YANG ADA DALAM DIRI SETIAP MANUSIA
SEKIRANYA CINTA ITU SALAH,
MENGAPA TUHAN MEMBERI KITA NALURI CINTA?

TENTU SEKALI BOLEH BERCINTA.
 
BUKAN SEPERTI ROMEO DAN JULIET,TETAPI SEPERTI PERSIS CINTA NABI ADAM DAN HAWA,NABI YUSUF DAN ZULAIKHA,NABI MUHAMMAD DAN AISYAH HUMAIRA.
 

Friday, 28 October 2011

cinta itu buta,,,buta sebab xde mata

BAHASA&CINTA-
MENCINTAI BAHASA DAN DICINTAI

Bagaimana hendak memulakan perkenalan?mengenyit mata?atau mungkin juga kelihatan nakal dan penakut.mengapa tidak saja hampiri dan hulurkan salam dengan senyuman?nampak lebih budiman.

tetapi biarlah kena pada tempat nya.jangan pula cuba menjadi budiman apabila si dia sedang laju melangkah menuju ke tandas awam.nanti kemungkinan lain pula yang jadi.

sekiranya sudah mula berkenalan,kita
mula bertukar nombor telefon ataupun ID akaun FACEBOOK.Tentu perasaan terus bergelojak mahu terus berhubung.kita mula menghantar pesanan menggunakan SMS ataupun kemudahan sembang di laman


 FACEBOOK.Kita cuba mengenali si dia dengan lebih mendalam dengan bertanya khaabar dan melontarkan soalan yang paling syadhu serta digunakan oleh hampir 90% rakyat MALAYSIA yang cuba mencari cinta,iaitu,kata-kata yang berbunyi
"SUDAH MAKAN BELUM?"

Kita menunggu,lalu seketika kemudian si dia membalas,"SUDAH,"hati melonjak riang,lalu dengan pantas kita menaip"MAKAN PERRR?

Pada diri kita mungkin tiada salahnya soalan itu,satu soalan retorik yang cuma mahu memanjangkan perbualan.Tetapi kita tidak sedar,soalan dengan cara tulisan sebegini adalah satu malapetaka!Kita belum benar-benar mengenali si dia.
                                                        
perkara pertama.Mungkin si dia seorang yang sensitif.Mengapa saya katakan ia satu malapetaka?adakah kita sedar,sekiranya dibaca 
soalan yang ditulis tadi,kita seperti mendesak si dia supaya lekas menjawab.tulis dengan satu tanda soal sudah cukup.Sekiranya  lebih daripada satu,pertanyaan kita tadi dibaca sebagai satu paksaan.Si dia mungkin tertanya-tanya mengapa sehingga dirinya perlu didesak bagi menceritakan apa yang dimakannya?Mungkin si dia juga terfikir,belum ada apa-apa hubungan sudah mahu sibuk.Inilah malapetaka!

Begitu juga dengan penggunana tanda seruan.Cukuplah kita gunakan satu sahaja tanda seruan di penggujung ayat.Sekiranya diletakkan lebih daripada satu,ia menggambarkan seolah-olah penulisannya sedang marah dan menjerit-jerit.

Perkara kedua.Kita menulis dengan perkataan singkatan dan menggunakan bahasa SLANGA.Perkataan  singkatan yang ditulis mungkin membawa maksud yang lain apabila

orang lain membacanya.Risikonya ,apa yang kita mahu beritahu mungkin tidak kesampaian dan disalah tafsir.Keadaan ini dapat menimbulkan salah faham.Ia juga dapat menimbulkan persepsi penulisannya seorang yang terburu-buru dan gopoh.


Penggunaan bahasa SLANGA pula seolah-olah menunjukkan kita cuma mahu bermain-main dan tidak serius.Apa sahaja yang kita tulis menggunakan bahasa SLANGA ini tidak akan dipandang berat oleh orang lain.Mungkin kita mahu menyampaikan satu berita yang serius.Tetapi disebabkan kita gagal berbahasa dengan baik ,tiada siapa mahu mendengar apa yang kita hendak sampaikan .Mungkin bagi kita,dengan menulis ringkas dan berbahasa SLANGA ini hanya perkara biasa,tetapi kita perlu sedar impaknya adalah besar.

Jadi,cuma dengan satu ayat yang tidak ditulis dengan baik,si dia dapat membuat pelbagai persepsi negatif ke atas kita.Kita mungkin dianggap seorang suka mendesak,gopoh dan terburu-buru,tidak serius dan tidak tahu bahasa.Maknanya secara tidak langsung,"saham"kita bagi meraih cinta sudah merundum.

Sekiranya kita berkomunikasi tanpa bersemuka dan tanpa suara,apa yang ditulis itu penting.Apabila kita menulis dengan baik,penuh perkataan dan lengkap ayatnya,pihak di sebelah sana berasa senang dan selesa berhubung dengan kita.Tiada istilah "SKEMA"perlu dibangkitkan.Ia melambangkan rasa hormat kepada orang yang berhubung dengan kita.Sekiranya kita menghormati orang lain,kita akan dihormati.Sebenarnya,cinta itu bukan hadir kerana cantiknya rupa ataupun harumnya bunga.Cinta itu datangnya daripada moleknya bahasa.Sekiranya tidak,manakan mungkin wujudnya pantun,gurindam dan
 seloka-lantunan indah bahasa orang dahulu kala yang digunakan buat hiburan juga memikat.Mereka sudah sedar peri pentingnya bahasa ini.Jadi
akhir kata,cintailah bahasa kita,maka kita kelak dicintai
iman-


Saturday, 8 October 2011

permulaan cerita

   cerita aku bermula dari darjah 6,dimana disitulah permulaan cerita cinta aku...pada tahun 2009,aku bakal menghadapi peperikSAAN UPSR,,peperiksaan yang menentukan masa depan aku dan pergorbanan aku slama 6tahun....kira2 linkungan bulan 5,aku mengenali seorng budak perempuan dri surat yang ku terima drinya,,menyatakan perasaannya yang meminatiku...setelah beberapa kali kami berblas surat,akhirnya kami berCOUPLE.selepas bercouple,bermulalah babak2 cinta kami berdua.tpi apakan daya..jdoh pertemuan ditangan TUHAN,mungkin aku sdah tiada jodh dengan nye,slang beberapa bulan kami pn berpisah(clash)KERANA dia nak fokus dlam menghadapi peperiksaan UPSR.pada mulanya aku merasa sedih diatas perpisahan yang tidak terancang ini....

selang sekian lama aku membawa hati yang terluka,,tiba2 datang pula seorang lagi budak perempuan di dlam hatiku,,aku mengenalinya secara tidak sengaja...melalui seorang kawan..akhirnya kami berkawan...diaseorang yang baik hati,penyayang,serta cute..wajah manja serta mempersona..aku mulai jtuh cinta padanya dan dia pn merasa perkara yang sama...akhirnya kami berCOUPLE ..sepanjang bersamanya.,,KU MERASA kan bagAI menemui sebuah kebahagiaan,,yang baru,setelah frust nongeng,,aku gembira disisinya,kelas kami juga bersebelahan,jadi mudah untuk berjumpa setiap hari...tapi ternyata setiAP SUKA ada DUKA,,,hubungan kami xthan lame..hanya seminggu...sebab yang same seperti sebelum ini...sudah 2kali aku dikecewakan...

peperisaan UPSR semakin hampir denganku ,hanya kurang dri 3bulan saja..meskipn aku sedih,tetapi aku tidak mencampurkan hal peribadi dan pelajaran,,aku ketepikan hal itu dan fokus dalam pelajaran...prestasi aku semakin baik,,mata pelajaran  yg lemah dapat aku kuasai...ALLAMDULILLAH,,

hari esok aku bakal menduduki UPSR,,aku melakukan ikhtiar yg lazim...aku lakukan,iaitu solat hajad dan membaca al-quran,,di surau .aku telah berusaha bersungguh,dan esok adalah harinya,aku telah pn bersedia menghadapi peperiksaan,.

semasa waktu peperiksaan berjalan,aku xshat kerana demam,,oleh itu aku diasingkan di bilik KUARINTIN,,walaubagaimanapn,aku cuba fokus 100% menjawab soalan peperiksaan...tambahan pula,waktu itu peperiksaan BAHASA MELAYU,kerana hanya mata pelajaran itu aku dapat skor A,

selepas peperiksaan UPSR tamat,,aku dan rakan2 meraikannyadengan membuat jamuan akhir tahun,,kami bersuka ria bersama2,,setelah 6tahun,,kami berlajar untuk menghadapi peperiksaan ini,mudah2han membuahkan hasil...kami hanya bertawakal dan redha dengan kputusn peperiksaan nanti...

ALLAMDULILAH,.aku mendapat 2A3B,aku redha dengan result aku2 keranaitu lah usaha aku selama ini....9orang mendapat 5A,,,dan yang lain kebanyyakkan nye mendpat 2A-3A-4A,,,,semua perbagai ragam,,,ada yang gembira,ada yg sedih,dan perbagai lagi....

aku gembira bersama rkan2,,,masa darjaah 6 adalah waktu yg GEMILANG,TERBILANG DAN CERMELANG

baru masuk dalam dunia blogging : )

hey ! aku ni baru mendalami dunia blogging ni , hehe , mungkin aku kena banyak belajar lagi , hehe ( memang kena belajar pun , aku ada sedara , sedara aku yang tolong aku buat blog ni , yelarh , die kan perempuan , so , buat tah pape ni , die pandailarh , aku tak pandai sangat , tapi bila die dah ajar aku , aku dah pandai dunia blogging ni sikit-sikit , maklumlah , budak baru belajar , sebelum ni pandai on9 je , hahaha ,tujuan buat blogger ni untuk meluah kan perasaan yang terbuku dalam hati ini , bukan apa , cuma untuk berkongsi cerita bersama , 
lepas ni tak larh bosan hidup ni , tak ada larh stres atau fras ( bukan fras menungging okay ) haha , jangan pikir lain pulak , hati yang tenang , akal yang bersih , mukmin yang berjaya , ahaha , tah pape je kan ?
apapun , aku ucap , selamat datang sebab sudi nak tengok dan melawat blogger aku yang tak berapa nak cantik ni , hahaha , okay lah , bye , nanti aku post lagi ,

: terima kasih daun keladi , nanti aku post lagi okay : ) :

selamat datang : )

selamat datang ke blogger perjalanan hidup iman : )
terima kasih kerana sudi singgah , kunjung , tengok dan visited my blogger okay : )
 # hope you enjoy with my story #